Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Begrepsordbok

Dette er en ordliste med forklaringer på et utvalg av norske ord og begrep brukt i helsefaglig simulering. Klikker du på det engelske begrepet får du opp link til primærkilden for den engelske definisjonen.

ordbok
Sist oppdatert september 2024
 
Begrepsordboken er utarbeidet ved hjelp av en kunnskapsbasert prosess i InterRegSim. Vi benytter oss av anerkjente ressurser som for eksempel Norsk språkråd, rammeverk fra Norsk kvalifikasjonsråd og vitenskapelige publikasjoner.
 
Begrepsordboken er et levende dokument som vi har som mål å tilpasse den utvikling som skjer innen helsefaglig simulering. Har du innspill og/eller forslag til begrep som bør inngå kan du kontakte interregsim@ihelse.net​


Fagterminologi i helsefaglig simulering
​​Begreper Begrepsforklaring med eksempler​ ​English definition

Briefing

 

Inform​asjon/
kommunikasjon med deltakere umiddelbart før simuleringsbaserte læringsaktiviteter som har som mål å skape et trygt og forutsigbart læringsmiljø. 

Eksempler:

  • ​Konfidensialitet i simulering 
  • Vise frem simuleringsutstyr og rom 
  •  Informasjon om bakgrunn, vitale verdier umiddelbart før simuleringen starter

​Briefing

​Debrief En strukturert reflekterende dialog som følger umiddelbart etter simuleringsbaserte læringsaktiviteter. Debriefingen ledes av en trenet fasilitator. Deltakerne oppfordres til å reflektere og diskutere sin egen og hverandres opplevelse og innsats med fokus på mestring og forbedring. Målet med debriefing er å skape en erfaring som kan brukes i fremtidige situasjoner.  ​Debrief

Fasilitator
En trenet* person som legger til rette for læring ved å bidra med veiledning, støtte og struktur i alle faser av simuleringsbaserte læringsaktiviteter.  
 
* Har deltatt på fasilitatorkurs (se egen anbefaling) 
​Facilitator
Fasilitere
Å gjøre noe mulig eller lettere. Å fasilitere vil si å legge til rette for at deltakerne i simuleringsbaserte aktiviteter kan nå definerte læringsmål.
Fasiliteringen ledes av fasilitator 

Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM Facilitation

 

Bens, I. (2017). Facilitating with Ease!: core skills for facilitators, team leaders and members, managers, consultants, and trainers. John Wiley & Sons. Kap. 1 (S. 1-32)

Felles mentale modeller

Felles mentale modeller gjør teammedlemmer i stand til å forutse hva som kan komme til å skje. 
Dette gjør det mulig å tilpasse innsatsen mot oppgavene som må løses og jobbe mer effektivt.  

Felles mentale modeller innebærer at teamet har felles kunnskap om fagområdet (deklarativ kunnskap), felles forståelse av hvordan arbeidet bygges opp i sekvenser (prosedyrekunnskap) og felles basiskunnskap om problemløsing (strategikunnskap).

Felles mentale modeller bidrar til automatisering av arbeid, gjør teamet i stand til å ta i bruk de riktige strategiene og jobbe som et «ekspert-team».

 Salas, E., Stout, R. J., & Cannon-Bowers, J. A. (1994). The role of shared mental models in developing shared situational awareness. Situational awareness in complex systems, 297-304.  

Felles situasjonsforståelse

Situasjonsforståelse (situational awareness) er den enkeltes forståelse av “hva skjer her?” - en kontinuerlig mental oppdatering som defineres gjennom 3 faser: 

  1. Oppfatter miljøet rundt seg. 
  2. Forstår betydningen av det en oppfatter. 
  3. Forstår hvordan det en oppfatter vil utvikle seg i nær framtid. 

Deling av informasjon og felles mentale modeller er nødvendige forutsetninger for felles situasjonsforståelse (shared situational awareness) i et team. Felles situasjonsforståelse gjør et team i stand til å koordinere oppgaver på en «sømløs» måte og skape god flyt i teamarbeidet. 

Endsley, M. R. (1995). Toward a theory of situation awareness in dynamic systems.  Human factors37(1), 32-64  

  Salas, E., Stout, R. J., & Cannon-Bowers, J. A. (1994). The role of shared mental models in developing shared situational awareness.

Situational awareness in complex systems, 297-304.  

Ferdighetstrening 

​En målrettet og strukturert deltakeraktiv læringsaktivitet som kan innebære bruk av tekniske og/eller mekaniske installasjoner eller fantomer/modeller som gjengir deler av menneskelig anatomi, og som kan brukes til å trene på praktiske ferdigheter og/eller prosedyrer.  

Eksempler:

  • ​Utføre en fysisk undersøkelse 
  • Intubere en pasient 
  • Trene på​ laparoskopiske/kirurgiske ferdigheter 
  • Trene på en vanskelig samtale ​
Technical Skills
Fidelitet

Fidelitet er begrepet helsefaglig simuleringsansvarlige bruker når de omtaler realisme i simuleringsbasert læring    (INACSL, 2018).  

Fidelitet omhandler ofte:

  1. Fysisk eller miljømessig fidelitet relateres til hvor realistisk den fysiske konteksten til den simuleringsbaserte aktiviteten er. Dette inkluderer for eksempel pasientsimulator eller markør, miljø, utstyr og andre rekvisitter.
  2. Konseptuell fidelitet sikrer at alle elementene i et scenario forholder seg realistisk til hverandre, slik at pasientsituasjonen gir mening for deltakerne.
  3. Psykologisk fidelitet maksimerer simuleringsmiljøet med å etterligne elementene fra kliniske miljøer. Dette inkluderer for eksempel støy og lys, familiemedlemmer, tidspress eller samtidighetskonflikter.

Psykologisk fidelitet henger sammen med fysisk og konseptuell fidelitet for å øke deltakernes innlevelse.

(INACSL 2021)  

Fidelity
Fiksjonskontrakt

En avtale mellom fasilitator og deltagere der alle må bidra for å gjøre simuleringen verdifull.

Fasilitator planlegger en simuleringsbasert læringsaktivitet som er realistisk og relevant for deltakerne. Deltagerne oppfordres til å se på den simulerte øvelsen som ekte, og engasjere seg og handle som de ville gjort i en reell situasjon.

Healthcare Simulation Dictionary, 2nd Edition (ssih.org)  
Helsefaglig Simuleringsansvarlig  

​Alle som er involvert profesjonelt i gjennomføringen av simuleringsbaserte læringsaktiviteter 

Eksempler:

  • Fasilitator 
  • Operatør 
  • Instruktør  
​Simulationist 
 Instruktør  

En instruktør gir rettledning i hvordan noe skal utføres. Ved instruksjon av manuelle ferdigheter og prosedyrer finnes det ofte en fasit eller bestemt beskrivelse.

Instructor
Ikke-teknisk ferdighet ​Ikke-tekniske ferdigheter er kognitive og mellommenneskelige ferdigheter som underbygger tekniske ferdigheter, og anses som spesielt viktige for å forebygge uønskede hendelser. Ikke-tekniske ferdigheter inkluderer blant annet kommunikasjon, ledelse og evner til å samarbeide i team, ta beslutninger, skape felles situasjonsforståelse, og profesjonell opptreden. (ASSH, Pires et al., 2017). ​Non-technical skills
​In S​itu simulering

​Simuleringsbaserte læringsaktiviteter som foregår i de kliniske arealene der behandlingen vanligvis vil foregå. 

Eksempler:

  • Scenariobasert trening som foregår i akuttmottak med det traumeteamet som er på vakt. 
​In Situ Simulation
Just-in-Time Simulation - Forberedende simulering 

Begrep som beskriver målrettet simuleringsbasert læring like før en aktivitet eller hendelse. Helsepersonell bruker ferdighetstreningen eller simuleringen som forberedelse til en nært forestående aktivitet eller hendelse.

Just-in-Time Simulation  
Læringsmål

Beskrivelser av hva deltagere bør lære etter en pedagogisk aktivitet. Læringsmål gir treningen retning, fokus og sees ofte i en større sammenheng.

Healthcare Simulation Dictionary, 2nd Edition (ssih.org)  
Læringsutbytte

Det en person vet, kan og er i stand til å gjøre som et resultat av en læringsprosess. Læringsutbyttene er beskrevet i kategoriene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Nivået på læringsutbytte er avhengig av kompleksiteten av kunnskapen, ferdigheten og den generelle kompetansen.

Referencing the Norwegian Qualifications Framework (NKR) levels to the European Qualifications Framework (EQF) Report to the Norwegian referencing group (regjeringen.no)  
Operatør

En operatør har ansvar for å styre teknologien i simulering, f.eks. ved bruk av avansert simulator. 
Operatør kan fungere som superbruker for teknologien.

Simulation Technology Specialist

 

Roles and Responsibilities of a Simulation Technician

Pasientsimulator ​Avanserte datastyrte helkroppsmodeller med menneskelig utseende som kan programmeres til å gi realistisk fysiologisk respons på sykdom og behandling. Slike simulatorer krever personell som mestrer programmering og styring av simulatoren (operatør).   ​Simulator

​Prebrief

​Informasjon som gis til deltakere i forkant av simuleringsbaserte læringsaktiviteter, som kursprogram, læringsmål, litteratur og lignende. 

Eksempler:

  • E-læringsprogram 
  • Artikler 
  • Prosedyrer 
Prebr​ief
Psykologisk trygghet

Psykologisk trygghet er en opplevelse av at alle kan si sin mening, dele tanker og be om hjelp uten bekymring for gjengjeldelse eller å bli ydmyket.
Psykologisk trygghet bidrar til læring i et team. Teamdeltakerne kan stole på at uhensiktsmessige valg og beslutninger blir betraktet som læringsmuligheter.  

Healthcare Simulation Dictionary, 2nd Edition (ssih.org)  
​Scenario  ​En bevisst designet simuleringsopplevelse (også kjent som case) som gir deltakerne mulighet til å nå identifiserte mål. Scenarioet gir en kontekst/ramme for simuleringen og kan variere i lengde og kompleksitet, avhengig av læringsmålene.  ​Scenario
Simulator 

​Tekniske og/eller mekaniske installasjoner eller fantomer/modeller som representerer hele eller deler av menneskelig anatomi. 

Eksempler:

  • Modell av luftvei for intubering 
  • Laparoskopisk boks for kirurgi 
Simulator
​Simulering ​En målrettet og strukturert deltakeraktiv læringsaktivitet som innebærer å håndtere situasjoner som ligner på virkeligheten og bygge erfaring gjennom refleksjon i og over handling. Simulering tillater deltakere å utvikle eller forbedre sine kunnskaper, ferdigheter og holdninger, eller å analysere og reagere på realistiske situasjoner.  ​Simulation

Simuleringsbaserte læringsaktiviteter (SBLA) 

​En rekke målrettede strukturerte deltakeraktive læringsaktiviteter som innebærer å håndtere situasjoner, som ligner på virkeligheten, og bygge erfaring gjennom refleksjon i og over handling i et simulert miljø.  

Eksempler:

  • Scenario baserte team simuleringer 
  • Ferdighetstreninger 
  • VR (virtual reality) 
  • AR (augmented reality) 
  • AI (artificial Intelligence) 
  • Gaming 
Simulation-Based Learning Experiences
Standardiserte pasienter/markør 

​Personer som er opplært til å spille rollen som pasient/bruker eller pårørende på en realistisk og standardisert måte.

Eksempler:

  • Tidligere pasienter 
  • Studenter/ helsepersonell 
  • Profesjonelle markører 
  • ​Skuespillere 
Standardized Patients 
Simulated Patients 
Teknisk ferdighet ​En ferdighet som kreves for å utføre en spesifikk oppgave. I helsetjenestene innebærer dette kunnskap, ferdigheter og evne til å utføre en spesifikk medisinsk oppgave; for eksempel å intubere, utføre en fysisk undersøkelse eller en systematisk samtale for å vurdere pasientens helsetilstand​ ​Technical skills​​
Trygt læringsmiljø Et læringsmiljø der deltagerne føler seg fysisk og psykologisk trygge på å ta beslutninger, handle og samhandle i simuleringen. Læringsmiljøet preges av gjensidig respekt, støtte og åpen kommunikasjon.  Healthcare Simulation Dictionary, 2nd Edition (ssih.org)  

 

Sist oppdatert 05.09.2024