Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Vil du være med i forskning?

Hvorfor får noen demens, mens andre har frisk hjerne livet ut?

For å svare på det må vi forske, og det kan du hjelpe oss med.  Alle over 50 kan bidra til vår forskning, og vi kan dele ny kunnskap.

En planet i verdensrommet

Forskning er helt avgjørende for at vi skal hindre, lindre og mildne følgene av demens. Det er fortsatt mye vi ikke vet. Derfor ber vi alle som kan og har lyst til å bidra i forskningen om å ta kontakt med oss.

Vi ser på endringer over tid, naturlige forandringer og hvordan symptomer på sykdommer kan vise seg. Vi forsker på nye behandlings-
metoder og medikamenter og tester ut om ny teknologi kan bedre livskvalitet hos de som rammes.

Når vi forsker på demens, må vi også forske på friske folk. Du kan hjelpe oss å forstå mer om hjernehelse. Inviter gjerne med en venn som også vil bidra til at flere får en bedre alderdom.

Når noen du kjenner får demens, ønsker du å vite mer om sykdommen, og du ønsker at de skal få best mulig behandling. Vi deler ny kunnskap; til folk flest, til studenter og fagfolk i sykehus og kommuner. Målet er å lage et bedre tilbud både til den som er syk og de pårørende.

Demens påvirker ikke bare den syke, men også de pårørende. Derfor er forskning viktig, og din erfaring kan hjelpe oss å forstå mer.

Under finner du en liste over forskningsprosjekter du kan være med i.

Legemiddelstudie med fasudil for behandling av tidlig Alzheimers sykdom

Alzheimers sykdom har fått behandlingsmuligheter. I dyreforsøk har fasudil vist seg å bremse utviklingen av Alzheimers sykdom og beskytte hjerneceller og synapser. Foreløpige studier på mennesker tyder også på positive effekter mot demensutvikling, og dette skal vi nå teste ut. Fasudil-studien er den første systematiske studien av fasudil mot Alzheimers sykdom.

Les mer om studien her: Legemiddelstudie med fasudil for behandling av tidlig Alzheimers sykdom - Helse Stavanger HF (helse-stavanger.no)

Hvorfor utvikler noen demens, men andre har frisk hjerne livet ut? I PROTECT Norge
kan du bli med på spennende forskning om hjernens utvikling. Ledende forskningsmiljøer i Norge og England vil finne svar på hva som skjer med hjernen når vi blir eldre.

Klikk her for mer informasjon om studien: PROTECT Norge-studien​​​

Kan en ny blodprøve forenkle og forbedre diagnostikk av Alzheimers sykdom?

Nå har det blitt mulig å påvise hjerneforandringer typisk for Alzheimers demens gjennom en blodprøve. Denne studien undersøker om blodprøven er nøyaktig nok til å tas i bruk i norsk fastlegepraksis.

Personer med hukommelsesvansker eller andre symptomer på mulig demens og som har fastlege i Sør-Rogaland inviteres til å delta i dette forskningsprosjektet.

Klikk her for mer informasjon om studien: ABBA-GP-studien​

Denne studien går ut på å finne metoder til å stille demensdiagnose tidligere enn før. Vi ønsker kontakt med mennesker med hukommelsessvikt og friske kontrollpersoner.

Klikk her for mer informasjon om studien: DDI-studien

I denne studien undersøker vi de tidlige sykdomsmekanismene ved Parkinson sykdom og demens ved Lewy – Legemer, med fellesbetegnelsen kalt Lewy – lege sykdom (LBD).

Målet med prosjektet er å utvikle nye og bedre metoder for å kunne gi en sikker diagnose til denne pasientgruppen. Vi vil følge opp deltagerne årlig, og flere norske og europeiske sentra deltar i prosjektet.

Klikk her for mer informasjon om studien: NOR​-DLB-studien​

Sist oppdatert 16.08.2024