Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.
Inngang 9

Avdeling for blod- og kreftsykdommer

Avdeling for blod- og kreftsykdommer er fylkets spesialavdeling for diagnostikk, behandling, pleie og omsorg ved blod- og kreftsykdommer, i samarbeid med Helse Fonna og Helse Bergen.

Vårt arbeid er i størst mulig grad basert på dokumenterte og vitenskapelig underbygde prinsipper og på avdelingens verdigrunnlag. Verdigrunnlaget vårt formuleres i dette ene begrepet: Respekt. Dette gjelder både i møte med pasient og pårørende, i forholdet mellom ansatte og til våre omgivelser og eiere.

Vi er det eneste sykehuset i Norge som har valgt å samle blod- og kreftsykdommer i samme avdeling. Dette har vi gjort fordi vi finner mange fellestrekk mellom disse sykdommene, både når det gjelder diagnostikk, behandling, pleie og omsorg. Samtidig kan vi utnytte ressursene bedre.

Avdeling for blod- og kreftsykdommer består av to sengeposter, to poliklinikker, en strålebehandlingenhet, palliativt senter og en forsknings- og utviklingsenhet.

Seksjon for forskning og utvikling har et overordnet og koordinerende ansvar innen medisinsk og helsefaglig forskning ved avdeling for blod og kreftsykdommer. Translasjonsforskning, klinisk utprøving av legemidler og nye behandlingsstrategier er prioriterte områder og skjer i nært samarbeide med avdelingens leger og øvrige ansatte. Det gjelder innen

1. Molekylærbiologisk forskning (Mikrometastasegruppa) i Hillevåg.
2. Onkologisk forskning med klinisk utprøvning.
3. Hematologisk forskning med klinisk utprøvning.
4. Stråleterapi.

Foruten egeninitiert forskning, prioritieres deltakelse i nasjonale og internasjonale legeinitierte forskningsprotokoller, fortrinsvis initiert av nasjonale diagnoserelarte faggrupper som feks NMSG (Nordic Myeloma Study Group). Ut fra fagansvarlig leges vurdering, deltar vi også i legemiddelinitierte studier om disse ansees for å være et godt tilbud til våre pasienter

Forskningsgruppen for Kreft og medisinsk fysikk ledes av Bjørnar Gilje.

Telefon

Telefontid: Telefoner vedrørende henvisninger til poliklinikken eller sengepost mandag-fredag 08.00-15.30

Postboks 8100, 4068 Stavanger

Slik finner du fram

Oppmøtested

Du finner oss på hovedsykehuset på Våland. Bruk inngang 9, T-etasjen.

Kurs og møter

• Brystkreft: Livet under og etter behandling for tidlig brystkreft
    Brystkreft: Livet under og etter behandling for tidlig brystkreft
    20.
    november
    Flere datoer
  • Lymfomskolen
    Kurs for personer med lymfom og deres pårørende. Kursdeltakerne skal få kunnskap om sykdom og behandling, og verktøy til å leve godt med helseutfordringen.
    Lymfomskolen
    31.
    oktober
    Flere datoer
  • Myelomatose (benmargskreft)
    Kurs for pasienter med myelomatose og pårørende. Kursdeltakerne skal få kunnskap om sykdom og behandling, og verktøy til å leve godt med helseutfordringen.
    Myelomatose (benmargskreft)
    26.
    november
    2 dager

Ofte stilte spørsmål

For primærhelsetjenesten: Prosedyre sentral venøse kateter

Denne prosedyren skal sikre riktig håndtering og stell av langtids sentral venøse katetre (VAP/Hickman), og bidra med forebygging av komplikasjoner.
    Se hele prosedyren
    Skjermbilde fra prosedyren i EQS

Vardesenteret Stavanger

Vardesenteret- et tilbud for kreftpasienter og pårørende. Ta en pause, utveksle erfaringer og få råd og hjelp.
    Les mer om Vardesenteret
    Et par kvinner smiler